Echo serca – co to jest, gdzie można wykonać

Opublikowane: 27 lutego 2023

Co to jest Echo serca?

Echo serca to skrótowa nazwa badania echokardiograficznego. Jest to jedno z ważniejszych nieinwazyjnych badań diagnostycznych w kardiologii, które wykorzystuje fale dźwiękowe do obrazowania struktur serca. Badanie to pozwala na ocenę wielkości i funkcji poszczególnych komór serca, a także na wykrycie ewentualnych wad zastawkowych lub przepływów krwi.

Badanie echokardiograficzne jest bezbolesne i nieinwazyjne, co oznacza, że nie wymaga wkłucia igły czy innych narzędzi do ciała pacjenta. Jest to także bardzo bezpieczne badanie, gdyż nie wiąże się z ryzykiem promieniowania jonizującego. Podczas badania echokardiograficznego lekarz umieszcza na klatce piersiowej pacjenta specjalną sondę, która wysyła fale dźwiękowe do serca. Fale te odbijają się od struktur serca i wracają do sondy, gdzie są przetwarzane na obraz.

Kiedy należy wykonać badanie echa serca?

Badanie echokardiograficzne wykonuje się w różnych przypadkach m.in:

·         W celu diagnozy chorób serca – echokardiografia pozwala na ocenę wielkości i funkcji poszczególnych komór serca, a także na wykrycie ewentualnych wad zastawkowych lub przepływów krwi.

·         W celu monitorowania leczenia chorób serca – badanie echokardiograficzne pozwala na ocenę skuteczności procedur terapeutycznych, takich jak zabiegi chirurgiczne czy angioplastyka.

·         W celu monitorowania stanu zdrowia pacjentów z chorobami układu sercowo-naczyniowego – badanie echokardiograficzne pozwala na monitorowanie zmian w strukturze i funkcji serca oraz na ocenę ryzyka wystąpienia powikłań.

·         W celu wykrycia chorób serca u osób bezobjawowych – echokardiografia może być wykonywana jako badanie przesiewowe wśród osób zwiększonego ryzyka chorób serca, takich jak osoby z rodziną cierpiącą na choroby serca, osoby z nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą, chorobami nerek czy zespołem metabolicznym.

Częstotliwość wykonywania badania serca zależy od stanu zdrowia pacjenta i zaleceń lekarza. To lekarz podejmuje decyzję o konieczności wykonania badania echokardiograficznego na podstawie wywiadu, wyników pacjenta.

Gdzie można wykonać echo serca?

Jeśli masz podejrzenie chorób serca lub po prostu chcesz dokładnie przebadać swoje serce, warto zrobić badanie echokardiograficzne. Jednak gdzie można wykonać to badanie? Jeżeli jesteś z okolic Brzozowa, Sanoka lub Krosna serdecznie zapraszamy do naszej placówki w Brzozowie przy ul. Mickiewicza 9. Aby skorzystać z badania należy wcześniej się umówić pod numerem 604 251 702.

Pamiętaj, że regularne badania serca są kluczowe dla utrzymania zdrowia i uniknięcia poważnych chorób sercowo-naczyniowych. Dlatego nie czekaj, dzwoń już dziś i umów się na badanie echokardiograficzne!